Blog

“HEMEN HEMEN” İYİ BİR SUNUM YAPMAKTAN NASIL KAÇINILIR

“HEMEN HEMEN” İYİ BİR SUNUM YAPMAKTAN NASIL KAÇINILIR

19 Oct, 2016
By TTI Success Insights

Bir konuyu bir seyirci kitlesine sunmak kolay iş değil. Her zaman, beklediğinizden daha fazla hazırlık yapmanız gerekir ve çoğumuz için seyirci karşısında konuşmak oldukça korkutucudur. Hepimiz katılımcılara “vay be” dedirtmeyi planlarız ve çok iyi bir sunum olacağı sözüne sadece yaklaşmış olmaktan kaçınırız. Ama işler her zaman böyle yürümez.

Bu blog postunun başlığı bana kişisel bir nostalji yaşattı ve beni 1984’e en iyi öğretim teknikleri uluslararası konferansına ilk katıldığım zamana götürdü. Programı gözden geçirdiğimde, şahane bir seminer gözüme çarptı, çok da akılda kalıcı bir başlığı vardı “Sorgulayıcı Öğrenim Hakkında Yedi Ders”. Ne harika bir kelime oyunu! “Dur ve Görevini yap”ın(Ders) anti-tezi olan bir konuda (sorgulayıcı öğrenim) yedi ders. Harika, bu eğlenceli olacak. AMA...

AMAN TANRIM! Bize kağıdını okuyor!

Evet, yedi sunucu da sadece sorgulamak konusunda ders vermekle kalmadılar KELİME KELİME BİZE KAĞITLARINI OKUDULAR!

Geçenlerde, kendimi yine bir uluslararası konferansa katılırken buldum, ama bu sefer grup dünyanın en ama en iyi psikologlarından oluşuyordu. 40 ülkeden tam 350 psikolog, iki yılda bir yapılan Dünya Uzmanlar Kongresi için Küba’ya gelmişlerdi. Bu beyin uzmanlarının bir araya getirdiği bilgiler çok üst seviye olsa da, yine bir çoğu beyinde öğrenmenin nasıl olduğu konusunu göz ardı ediyordu. İyi bir uzman olmanın o uzmanlık hakkında iyi bir iletişimci olmak demek olmadığının farkında olmak önemlidir.

Eğer tam olarak kavrama sağlayacak şekilde paylaşılmazsa, dünyadaki en iyi bilgi bile değersizdir.

Hadi o zaman bir kaç dakikamızı ayırıp, dinleyicileriniz bağlamayan bir sunumdan kaçınmanız için gereken bir kaç iletişim püf noktasını paylaşalım. Sunumun kendisi kadar, yaptığınız hazırlığı da dikkate almak önemlidir.

Sunum Hazırlığı:

• Seyirciler kim?

Bu soru çoğu zaman gözden kaçırılır ya da cevabı tahmin edilir, özellikle eğer aynı konuşmayı daha önce defalarca yapmışsanız. Fakat uzmanlara yapılan bir sunum, acemilere yapılan bir sunumdan çok daha farklıdır.

• Hedeflerinizle başlayın

İyi bir sunum açık hedeflerle başlar. Seyircilerinize sunmak istediğini anahtar noktalar neler? Bunları sunuma çıkmadan bilmenizin yanı sıra, sunumunuza içinde işe yarar bilgiler bulunduran üç ya da dört anahtar slayt koyarsanız seyirciniz de niyetinizin ne olduğunu anlar.

• Slayt tasarımı

İlk kural, görmenin tüm diğer hislere karşı baskın çıkacağını bilmektir. Mümkün olduğunca, ve bu özel durum olmaktan ziyade bir kural olmalı, hem ana fikir özet yazıları koyun hem de bu yazıları destekleyecek resimler ekleyin. Bu yaklaşımla, izleyiciye konuyu anlamaları için üç yol sunmuş oluyorsunuz. Yazıyı okuyabilirler, koyduğunuz resimlere bakabilirler ya da açıklamayı dinleyebilirler. Bu üçlü-öğrenim-modeli yaklaşımı izleyici kavrayışını iyice güçlendiriyor.

• Yazı hakkında konuşursak

Kabul edilmiş genel kural yazı fontunu asla 32’den aşağıda kullanmamaktır. Ekranda okuyamadığınız yazılar bulunmasından daha rahatsız edici bir şey yoktur. Bu kural ayrıca resimlerin içindeki yazılar için de geçerlidir.

• Slayt teması ya da arka plan

Kullandığınız temanın, slayt’ın içeriğini kapatmayacak bir tema olması gerekir. Basit ve sade bir tema seçin.

• Altı satırdan daha uzun yazılar olmasın

Bu kurala uyduğunuzda bile, izleyici odağını kaybetmemek için yazıyı okurken biraz hareketlilik katabilirsiniz.

Sunum’u Sunmak

En iyi sunum malzemeleri bile iyi bir sunuş olmadan değersizdirler. İşte size sunumunuzu geliştirecek ve sonuç olarak izleyicide bıraktığınız etkiyi arttıracak bazı öneriler.

• Slaytınızdaki yazıları ASLA kelimesi kelimesine okumayın

Slayt yazıları anahtar kelimeler barındırmalı ve bu anahtar kelimeler yorumlarınıza rehberlik etmeli. Slaytta yazanları seyircilere okumamalısınız.

• Seyirciyle göz teması

Seyirciyle göz teması onlarla bağ kurmada kritik rol oynar. Sizinle etklieşim içinde olmalarını istiyorsanız onlarla temas kurmalısınız.

• Pratik, pratik, pratik!

Hepimiz sihir gibi akan sunumlar izlemişizdir. Konuşmacı slayttan slayta mükemmel bir şekilde, bir konudan diğer konuya zahmetsizce geçer. Size tecrübelerim doğrultusunda söyleyebilirim ki, harika sunumlar pratik gerektirir. Konuşmacı sunum üzerinde defalarca gider, ta ki her slayt için ne yorum yapacağını ve sonrasında hangi slayt geleceğini ezberleyene kadar. Bunu yapmak baştan sona yaklaşık yedi prova gerektirebilir. Eğer sunum konusunda yeniyseniz, bir ayna karşısında prova yapmayı deneyebilirsiniz. Ayrıca prova yaparken kendinizi video çekmek de oldukça yararlıdır, böylece kendinizi izleyip rahatsız edici alışkanlıklarınızı ve sözel hatalarınızı yakalayabilirsiniz.

• Kavrayış için hız ayarlama

Bunu yapmak da pratik, hatta izleyicilerin arasında sizi hız konusunda hatırlatma yapacak bir arkadaş gerektirebilir. Endişe, sinirlerinizi gererek hızlı konuşmanıza neden olabilir, bu da hem takip edilmenizin zorlaşmasına hem de salon içinde gerilime sebep olur. Bunun tam zıttı da bir o kadar kötüdür. Yavaş ve monoton bir sunum, seyircilerin mental olarak odayı terk etmelerine sebep olur. Pratik sayesinde, konuşmacılar seyircilerini okumayı ve onlara göre ayarlamalar yapmayı öğrenirler.

• Anlayış için doğrulama kullanın

Bire bir konuşmalarda, insanlar duyduklarını tam olarak anlayabilmek için her 12 ila 18 saniyede bir dinlemeyi bırakırlar. Mantıken, bir grup insana yaptığınız bir sunumu, bire bir iletişim gibi ele alamazsınız ama seyircinin ilgisini arttırmak için bir kaç strateji kullanabilirsiniz.

• Eşleştirin ve paylaştırın

Örnek olarak, sunumunuzu yaparken bir ya da iki dakikalık aralar verip, katılımcılardan çift oluşturup, içgörülerini birbirleriyle paylaşarak sunulan anahtar bilgiyi değerlendirmelerini isteyebilirsiniz. Dikkatlice, katılımcıların değerlendirmeleri için, açık uçlu düşündüren sorgulamalar yaratın.

• Açık uçlu sorular sorun

Sadece basitçe evet ya da hayır diye cevaplandıramayacağınız sorular sorun. Bunu yapmak, seyircinizle düşünmeye açık etkileşimler yaratacaktır. Genel kabul gören kural, seyircilerinize sizin de cevabını bilmediği sorular sormaktır.

• Bir soru ile sunumu sonlandırmak

Eğer soru almak için bir zaman ayırdıysanız, ASLA “Sorusu olan var mı?” diye başlamayın. Bunu yapmak bir üstteki kuralı bozar. Bu bir evet-hayır sorusudur ve yüksek seviyede düşünmeyi harekete geçirmez. Bunun yerine, “Sorularınız nelerdir?” diye başlayın, bu etkileşim için taleptir ve anlamlı diyaloglara yol açar. Eğer katılımcılara yeterli süreyi tanımazsanız, güzel soruları öldürürsünüz. Araştırmalar gösteriyor ki, gruplarda sorulan sorulara ne yazik ki ortalama olarak sadece 3 saniye tanınıyor, 3 saniye sonra lider soruyu tekrar ediyor, etkileişim olmadan soruyu geçiyor ya da daha kötüsü kendi sorusunu kendisi cevaplıyor. Aklınızdan 5 ila 10 saniye saymak için seyirciyle göz kontağı kurmayı alışkanlık edinin. Bu verimli mola, gruptaki herkesin konunun üzerine düşmesini sağlayacaktır. Neredeyse onların düşüncelerini duyar hale gelirsiniz. Benim sorum var mı? Neden kimse konuşmuyor? Bu sessizliği bozmak için ne gibi sorular sorabilirim?

Seyirci önüne konuşmak hala çoğumuzun başlıca korkusu. Ama dikkatlice yapılan hazırlık ve pratik ile, iletişim bu şekli sadece seyirciler için değil sizin için de hayat bulabilir. Sizin seyirciniz olmaya can atıyorum.

YORUMLAR

Henüz yorum yok, ilk olun!

YORUMUNUZU YAZIN

BLOG KATEGORİLERİ

ÖNCEKİ BLOG YAZILARI

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

16 Nov, 2016

En son ne zaman bir çalışanınıza yapıcı bir geribildirim verdiniz? Hiç onlara...

Devamını oku

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

08 Nov, 2016

Sizi ve Sunumunuzu Satan Bir Konuşmacı Biyografisi Nasıl Yazarsınız? Bir profesyonel...

Devamını oku

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

31 Oct, 2016

Ah, iş erteleme. En son ne zaman iş yerinizde iş ertelediğinizi hatırlıyor...

Devamını oku

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

26 Oct, 2016

Sizi Neyin Motive Ettiğini Bilmek Nasıl İletişimi Geliştirir? İş yerinden biriyle...

Devamını oku

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

24 Oct, 2016

Kurum liderlerine iş yerindeki bilinçsiz önyargının etkilerinin farkında olmaları...

Devamını oku