Blog

DEĞERLENDİRİCİ(ASSESSOR) KİMDİR?

DEĞERLENDİRİCİ(ASSESSOR) KİMDİR?

29 Oct, 2015
By TTI Success Insights Turkiye

“Değerlendirici(assessor)” kavramı ile Değerlendirme ve Gelişim Merkezi (Assessment & Development Center) uygulamalarında görev alan değerlendirme uzmanlarını kastediyorum. Önce tanımdan başlayalım: bir değerlendirici gözlem yapmak, kaydetmek, sınıflamak ve güvenilir yargılarda bulunmak üzere eğitilmiş kişidir. Bu tanımda yer alan rolleri daha ayrıntılı incelersek;

Gözlem yapmak: Gözlem yapmak, adayların uygulamalar sırasındaki davranışlarının incelenmesini içerir. Adayların niyetlerinin ya da akıllarından geçenlerin tahmin edilmeye çalışmaması gerekir. Değerlendiricinin görevi istenilen yetkinliklerin göstergeleri olan davranışların gözlemini yapmaktır. Jestler ve mimikler de gözlemlenebilir ancak taşıdıkları anlamların her insan için geçerli, kesin ve standart olmamaları nedeniyle değerlendirmede belirleyici olmamalarına çok dikkat edilmelidir.

Kaydetmek: Kaydetmek, adayların söylediklerinin not edilmesi anlamına gelmektedir. Kaydetmenin işlevi, egzersiz sonrasında konuşulanları hatırlayabilmek ve puanlamada veri ve kanıt olarak kullanabilmektir. Kayıt işleminde, konuşulanların olabildiğince çok bir şekilde not edilmesi gerekir. Notlarda aşırı kısaltmalara gidilmemeli ve yorum katılmamalıdır. Kayıt sırasında değerlendirme yapılmamalı, sadece adayların söylediklerinin not alınmasına odaklanılmalıdır. Puanlama aşamasında kanıt olacak bu kayıtların şu üç özelliği taşıması gerekir:

  • Geçerlilik: Kaydedilen bilgiler ölçümlemeye ve değerlendirilmeye çalışılan yetkinlikle ilgili ve yetkinliğin kapsamına giriyor olmalıdır.
  • Yeterlilik: Kaydedilen bilgiler ilgili yetkinlikle ilgili yargıda bulunmaya yetecek çoklukta ve kalitede olmalıdır.
  • Özgünlük: Kaydedilen bilgiler tamamıyla gözlem yapılan adaya ait olmalıdır.Değerlendiricinin genel ifadelerinden oluşmamalıdır.

Sınıflamak: Sınıflamak, doğru davranışların doğru yetkinliklerle eşleştirilmesidir. Gözlem ve kayıt işlemlerinden sonra toplanan tüm bilgilerin hangi yetkinliğe veri teşkil ettiğinin ayrımına gidilmesidir. Sınıflamanın sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için yetkinliklerin tanımlarının, alt yetkinliklerinin ve davranış boyutundaki göstergelerinin eksiksiz ve doğru bir şekilde değerlendirici tarafından öğrenilmiş olması gerekir.

YORUMLAR

Henüz yorum yok, ilk olun!

YORUMUNUZU YAZIN

BLOG KATEGORİLERİ

ÖNCEKİ BLOG YAZILARI

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

16 Nov, 2016

En son ne zaman bir çalışanınıza yapıcı bir geribildirim verdiniz? Hiç onlara...

Devamını oku

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

08 Nov, 2016

Sizi ve Sunumunuzu Satan Bir Konuşmacı Biyografisi Nasıl Yazarsınız? Bir profesyonel...

Devamını oku

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

31 Oct, 2016

Ah, iş erteleme. En son ne zaman iş yerinizde iş ertelediğinizi hatırlıyor...

Devamını oku

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

26 Oct, 2016

Sizi Neyin Motive Ettiğini Bilmek Nasıl İletişimi Geliştirir? İş yerinden biriyle...

Devamını oku

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

24 Oct, 2016

Kurum liderlerine iş yerindeki bilinçsiz önyargının etkilerinin farkında olmaları...

Devamını oku