Blog

BUGÜN DUYGUSAL ZEKA ÇALIŞMALARINA NASIL BAŞLARSINIZ?

BUGÜN DUYGUSAL ZEKA ÇALIŞMALARINA NASIL BAŞLARSINIZ?

04 Aug, 2016
By TTI Success Insights Turkiye

Duygusal zekaya sahip olmanın ortak çalışmaya dayalı sonuçları başarılı bir şekilde yaratmada liderler için anahtar niteliğinde bir parçası var. Liderle yaptığımız eğitici ve yönetici koçluk seanslarındaki tecrübelerimizden görünen o ki, bu parça “kişisel denetim” olarak biliniyor.

Duygusal Zeka, kişilerin, kendilerinin ve diğer insanların duygularının farkında olma, farklı duyguların arasındaki farkı anlama ve onları doğru bir şekilde etiketleme; duygusal bilgiyi düşünce ve davranışı yönetmek için kullanma yeteneği olarak açıklanabilir.

Nitelikleri; kişisel farkındalık, kişisel denetim, içsel motivasyon, empati ve sosyal becerileri kapsar. Daniel Goleman bu alanda bir çalışma geliştirmiştir. Birçok organizasyon her bir boyuttaki gelişiminizi ölçen değerlendirme araçları kullanmaktadırlar. Çalışmalar göstermiştir ki, duygusal zeka birçok alanda bir başarı ölçütü olarak zeka katsayısından çok daha güvenilir bir göstergedir.

Disiplin şu şekilde açıklanır: İnsanları, uyumsuzluklarını düzeltmek için ceza yöntemi kullanarak kurallara veya bir davranış koduna uymaları için çalıştırmak. Disiplin eskiden gıpta ile bakılan bir şeydi. Kavram hem yapısı gereği onurlu hem de onur duyulan bir şeydi.

Oysa ki Duygusal Disiplin şu anda üzerine yeteri kadar düşmediğimiz, ancak ulaşmak istediğimiz sonuçlara bizi götürecek kayıp bir anahtar olabilir. Koçluk yaptığımız liderler duygusal disipline sahipler ve bunun da, onların her zaman canlarının istediği şeyleri yapmadıkları ya da söylemek istedikleri şeyleri her istedikleri zamanda söylemedikleri anlamına geldiğini öğrendim. Kızmakta sonuna kadar haklı oldukları konularda bile sinirle tepki vermiyorlar. Yapmaları gereken işleri kendi istedikleri zaman değil, daha önceden kendileri için planladıkları zamanda yapıyorlar.

Duygusal disipline sahip liderler karşılarına zorlu bir karar vermeleri gereken durumlar çıktığında, arkalarını dönüp kaçma içgüdüsüne kapılırlar, ama yine de bunu yapmazlar. Başkaları oturduğunda onlar ayağa kalkar, eleştirilerin ve bazen de ciddi sonuçların karşısında durup kendi doğrularını söylerler.

Aşağıda, DISC davranış tarzlarına aşina olanlar için, her tipin bu konularda hangi yönden yetersizlikler yaşabilcekleri konusunda örnekler mevcuttur:

Hakimiyetçiler: Üzerinde çok fazla düşünmeden, kendilerine aşırı özgüvenli bir şekilde, tam olarak akıllarına geleni söyleme içgüdüsünde olabilirler. Söyledikleri şeyleri içgüdüleri yönetebilir ve söylediklerinin takım üyelerine etkilerini çok fazla düşünmeyebilirler.

Etkileyiciler: Olası bir çatışmaya yol açacağını ya da insanlarla olan ilişkilerini olumsuz olarak etkileyeceğini düşündüklerinde, gerekli olan konuşmalardan veya durumlardan kaçınabilirler.

Dengeliler: Fikirlerini saklama veya fikirlerninin çok da önemli olmadığına inanma içgüdülerine sahip olabilirler. Ayrıca, başkalarına iş delege etmek yerine tüm iş yükünü kendi üzerlerine alma içgüdüsüne sahip olabilirler.

Kuralcılar: İletişim kurmamayı tercih edebilirler. Kuralcılar başkalarının fikirlerini soruşturmak yerine, ofislerinde otururken sahip oldukları “düşünme zamanlarında” daha rahat olabilirler.

Duygusal disiplin kurallarına uyulmadığında hem liderleri, hem takımları hem de organizyonu etkileyen sonuçlar ortaya çıkacaktır. Bu sonuçların arasında takımlarının onlara olan saygılarını ve güvenlerini kaybetmesi de vardır ki sadece bununla sınırlı değildir.

İşte size bu hafta ekip içinde tartışmanız gereken 3 şey:

1- İşinizin hangi alanlarında duygusal zekanın güçlü yanlarını sergilediğinizi düşünüyorsunuz? İş bitirme tarihlerine, kendi içinizde ve/veya dış etkenlerden kaynaklanan engellere rağmen sadık kalabiliyor musunuz?

2- İşinizin hangi alanında daha fazla duygusal disipline ihtiyaç duyuyorsunuz? Kendinizi ve ekibi daha ileriye götürecek anlamlı konuşmalara konuşmalara yönelmeniz gerekiyor mu?

3- Ekip daha disiplinli olmak için hangi alanlarda yardım ihtiyaç duyuyor? Sabahları coşkuyla yapacağınız en zor işleri halletmek sizin için zor mu? Ekibi motive etmek ve doğru konusunda kim veya kimler yardımcı olabilir?

YORUMLAR

Henüz yorum yok, ilk olun!

YORUMUNUZU YAZIN

BLOG KATEGORİLERİ

ÖNCEKİ BLOG YAZILARI

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

16 Nov, 2016

En son ne zaman bir çalışanınıza yapıcı bir geribildirim verdiniz? Hiç onlara...

Devamını oku

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

08 Nov, 2016

Sizi ve Sunumunuzu Satan Bir Konuşmacı Biyografisi Nasıl Yazarsınız? Bir profesyonel...

Devamını oku

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

31 Oct, 2016

Ah, iş erteleme. En son ne zaman iş yerinizde iş ertelediğinizi hatırlıyor...

Devamını oku

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

26 Oct, 2016

Sizi Neyin Motive Ettiğini Bilmek Nasıl İletişimi Geliştirir? İş yerinden biriyle...

Devamını oku

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

24 Oct, 2016

Kurum liderlerine iş yerindeki bilinçsiz önyargının etkilerinin farkında olmaları...

Devamını oku