Blog

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

31 Oct, 2016
By TTI Success Insights

Ah, iş erteleme. En son ne zaman iş yerinizde iş ertelediğinizi hatırlıyor musunuz?

İşleri en son ana kadar ertelemiş miydiniz?

Hemen karalar bağlamayın. Uzmanlar, işleri ertelemenin kariyerinize faydalı güçlü bir strateji olduğunu sölyüyorlar. Aslında, Procrastinate on Purpose: 5 Permissions to Multiply Your Time’ın yazarı Rory Vaden “İşleri bilerek ertelemenin tembel olmakla ya da işe bağlı olmamakla hiç ilgisi yok.” diye iddia ediyor. Wait: The Art and Science of Delay’in yazarı, San Diego Üniversitesi Profesörü George E. Barett de bu söze “Bizler sürekli bir şeyleri erteleme durumu içindeyiz” diyerek katılıyor.

Peki, ya ertelemek o kadar da kötü bir şey değilse? Yararınıza kullanarak çok daha yaratıcı ve verimli bir birey olabilirsiniz.

İş yerinizde ertelemeyi daha etkili yapmak için bunları deneyin:

1)Ertelemenizi Yapılandırın

Stanford profesörü John Perry, erteledeğiniz zamanı kalileti zamana dönüştürcek bir strateji ortaya koyuyor. Bu stratejinin temel fikri erteleme zamanlarını tamamen hiç bir şey yapmadan geçirmemek: “Eğer bir işi erteleyecekseniz onun yerine başka verimli bir şey yapın” diyor John Perry.

Bu yüzden, ertelemelerinizi yapılandırmak için, iş yerinizde bitirmeniz gereken işleri büyük bir liste haline getirin ve en acil üstler en üstte olcak şekilde önem sırasına koyun. Her şey mükemmel giderse, en üsttekileri ilk başta bitirmiş olursunuz. Ama beklenmedik bir şekilde erteleme yapmak durumunda kalırsanız, listede daha aşağıda olan işlerden de başlayabilirsiniz.

2) Daha Fazla İş Bitirin

Professör Perry’ye göre “Verimli bir şekilde erteleme yapmadığınızda, zaman harcamaya değer görevleri aceleye getirip, acil görevleri ise sonraya bırakırsınız.” Devasa yapılacaklar listeniz sizi neleri yapmanız gerektiği konusunda yönlendirirken aynı zamanda da ilk önce neyi yapacağınızı seçmenizi sağlar. Bildiğimiz kadarıyla, başlamak en zor şeydir. Ama, Martin Luther King Jr’ın da dediği gibi “Merdivenleri sonuna kadar görmek zorunda değilsiniz, sadece ilk basamağı çıkın.” Bu yüzden listenizdeki görevleri tamamlamaya başladıkça, ardından ne yapacağınız görecek ve daha fazla iş bitireceksiniz.

Creativity Research Journal’ın yaptığı bir araştırmada bu şekilde işten kaçınmanın hayatınızın diğer alanlarına yardım ediyor olabileceği ortaya çıkmıştır. Intel Bilim Yetenek yarışmasının kazananlarının çalışma alışkanlıklarını araştırdıklarında etkili erteme yapmanın diğer sorumluluklarını yerine getirmelerine izin verdiğini fark etmişler.

Daha da ötesi, erteleme yapmak size görevlerin şimdiye kadar amacına uygun olup olmadığını tekrar gözden geçirme fırsatı sunarak gereksiz görevleri ortadan kaldırmanınız sağlar.

3)Küçük Çalışın

Eğer mükemmelliyetçiliğiniz ya da başarısızlık korkunuz yüzünden erteleme yapıyorsanız küçük porsiyonlar halinde çalışmak işe başlamanızda size yardımcı olabilir. Başladıktan sonra daha zor parçaların daha kolayca hallolmaya yatkın olduklarını fark edebilirsiniz.

Bir proje üzerinde çalışırken “Bugünlük bu kadar yeter” diyebileceğiniz bir duruş noktası belirlemeye çalışın. Bir cümlede, tabloda, slaytta ya da ne üzerine çalışıyorsanız o noktada durun. Görevleri yarım bırakmak onlardan soyutlanmanıza neden olmaz, ve bilinç altınız bitirmek için yaratıcı fikirler bulmaya devam edecektir. Bunun gibi taktikler Zeigarnik Etkisine dayanırlar ve buna bağlı olarak yaratacılığı tetiklerler.

4) Ertelemek: Sonuçlandırmak İçin Geciktirin

Bazen geciktirmek zaman iş yerinde alıcı sorunlarla başa çıkmak için en iyi taktiktir. Bazı durumları gözardı edemiyor olmanız onları şu anda yapmanız gerektiği anlamına gelmez. Ric Edelman şöyle söylüyor:

“Çalışanlarımdan biri gelip “Şuna, şuna ihtiyacım var” dediği zaman, ben de “Harika, bunu yarından sonraki gün konuşalım.” diyorum. Tahmin edin ne oluyor? Büyük olasılıka onları bu konu hakkında bir daha görmüyorum çünkü problem kendine kendine halledilmiş oluyor. Benim yardımıma ihtiyaçları olmadığını fark ediyorlar.”

Bu geciktirme stratejisi kesintileri minimize edip acil görevlere odaklanmanızı sağlayacaktır.

İş yerinde erteleme yapmak ayrıca daha iyi kararlar vermenize de yardımcı oluyor. Projeniz için en iyi stratejinin ya da planın hangisi olduğuna emin olamadığınzda, ertelemek yanlış karar vermenizi engelleyen bir kurtarıcı haline geliyor. Size bütün artık ve eksileri tekrar düşünmeniz ve iş bitirme tarihi geldiğinde adamakıllı çözümler bulmanız için zaman tanıyor.

Bazıları ertelemeyi pozitif çözümler bulmak için gerekli stresi tetiklemek için kullanırken, bazıları ise ona düşünceler için bir çeşit kuluçka makinesi gözüyle bakıyorlar ve kararlarını tam olarak anlamak için karar vermeyi bilerek öteliyorlar. Efsanevi metin yazarı ve rol model Joseph Sugarman The Adweek Copywriting Handbook kitabında bu fikir üretme metodunu “Kuluçka süreci” olarak adlandırıyor. Bir problem düşünün ve onu öteleyin, ve onun yerine başka bir şey yapın. Bunu yapmak en iyi çözümü bulmanızda yardımcı olacaktır.

Sugarman bu teoriyi destekleyen tek kişi değil, Wisconsin Üniversitesi Profesörü Jihae Shin en yaratıcı fikirlerin ertelemeden geldiğini kanıtlamak için bir deney hazırladı. İnsanlara iş fikirleri bulmalarını istedi. Bir grup gelir gelmez fikirlerini söylerken, diğer grup ise önce Solitaire ve Mayın tarlası oynadı.

Deney, erteleyen grubun %28 daha yaratıcı olduğu sonucunu ortaya çıkardı.

5)30/30 Sistemini Kullanın

30/30 sisteminin yardımı ile ertelemenizle verimliğinizi bütünleştirin, her 30 dakika çalışma süresi için 30 dakika rahatlama süresi ayırın. Bu, beyninizi daha önce ötelediğiniz bir işe başlamak konusunda kandırmak için iyi bir yol: biraz iş yaptıktan sonra ödül alacağınızı biliyor olacaksınız.

Daha önce de bahsettiğimiz gibi, en zor şey başlamaktır. Başladığınız zaman, 30 dakikalık rahatlama molanızı vermek istemeyebilirsiniz ve böylece verimli bir şekilde çalışmaya devam edersiniz.

6)Derin İşlere Zaman Ayırın

Georgetown Üniversitesi’nden Cal Newport işleri derin ve sığ olarak ikiye ayırıyor. Sığ işler yüksek konsantrasyon gerektirmeyenler, derin işler ise kesintisiz odak isteyen zihinsel olarak talepkar olanlar. Ertelemeyi etkili olarak kullanabilmeniz için, derin işlerinizi organize etmek isteyebilirsiniz.

Bunun için, ajandanızı temizleyin ve işe odaklanmanızı hiç bir şeyin engellemeyeceği bir zaman bulun. Aksi halde, dikkatiniz dağıldıktan sonra tekrar göreve dönmeniz 23 dakika sürecektir. Ayrıca bir akım haline girin, akım hali sürece bütünüyle dahil olma ve zevk alma durumudur. Bu durumda iş sanki kendi kendini yapıyor gibi hissettirecektir.

7)2 Dakika Kuralını Deneyin

James Clear “2 dakika kuralı” diye isimlendirdiği stratejisiyle ertelemeye hiç şans vermiyor: “Eğer yapacağınız şey 2 dakikadan kısa sürecekse, o zaman şimdi yapın.” Bu kural 1. ve 2. şıkları biraz hatırlatsa da burada göz önünde bulundurulması gereken en önemli nokta dengedir.

Örneğin, e-postalarınızı kontrol etmek de iki dakikadan az zamanınızı alacaktır. Fakat, her bir kaç dakikada bir bir tanesini okumak akımınızı bozarak verimliliğinizi azaltacaktır. En iyi strateji gün içinde e-postalarınızı okuma sayınızı azalmak olacaktır: British Columbia Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmayı göz önünde bulundurursak (e-postalarınızı daha seyrek kontrol etmek stresi düşürüyor), böyle bir erteleme yapmak potansiyel olarak zarar verici bir tepki vermekten kaçınmanıza yardımcı olabilir.

Ertelemek her zaman düşmanınız değildir, bazen de aceleye gelmiş bir karar vermeden önce bir şeyleri anlamlandırmanızda yardımcı olan önsezinizdir. Onu kucaklayın, böylece daha fazla şeyi başarıyla tamamlayabilirsiniz. Ama işinizi de çok fazla geciktirmeyin. Aksi halde, aklınıza gelen ilk fikre sarılmak zorunda kalabilirsiniz.

İşlerinizde etkili erteleme yapmak denge ister.

Editör’ün notu: Dahilen içerik sunmanın ötesinde ve Dünya çapında değerlendirme raporu distrübitör ağımız vasıtasıyla, değerlendirme raporu ve yetenek yönetimi çözümlerinin karar vermeyi nasıl etkilediğini araştırmaya ilgi duyan kişilere fırsatlar sunmaktayız. Bu makalede ifade edilen fikirler yazar’ın kendisine aittir.

YORUMLAR

Henüz yorum yok, ilk olun!

YORUMUNUZU YAZIN

BLOG KATEGORİLERİ

ÖNCEKİ BLOG YAZILARI

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

LİDERLER İÇİN 3 TÜYO: GERİ BİLDİRİMLERİNİZİ NASIL GELİŞTİRİRSİNİZ?

16 Nov, 2016

En son ne zaman bir çalışanınıza yapıcı bir geribildirim verdiniz? Hiç onlara...

Devamını oku

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

PROFESYONEL BİR BİYOGRAFİ YAZMANIZ GEREKİYOR, PEKİ ŞİMDİ NOLCAK?

08 Nov, 2016

Sizi ve Sunumunuzu Satan Bir Konuşmacı Biyografisi Nasıl Yazarsınız? Bir profesyonel...

Devamını oku

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

ZEKİ ÇALIŞANIN İŞLERİ ERTELEME KILAVUZU

31 Oct, 2016

Ah, iş erteleme. En son ne zaman iş yerinizde iş ertelediğinizi hatırlıyor...

Devamını oku

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

ANLAMLI İLETİŞİM İLE KÜLTÜR VE KAZANÇ OLUŞTURUN

26 Oct, 2016

Sizi Neyin Motive Ettiğini Bilmek Nasıl İletişimi Geliştirir? İş yerinden biriyle...

Devamını oku

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

İŞ YERİNDE BİLİNÇSİZ ÖNYARGIYI YENMEK İÇİN 6 STRATEJİ

24 Oct, 2016

Kurum liderlerine iş yerindeki bilinçsiz önyargının etkilerinin farkında olmaları...

Devamını oku